Elu ei saa ära keelata, kunsti ka mitte

aprill 21, 2007 at 12:23 p.l. 4 kommentaari

Ajalehti ei ole tervislik lugeda. Need võivad ehmatada. Seekord siis uudisega, et meie kohtuhärrad on hakanud filme ära keelama.

Ma mõistan, et Kõusaar puudutab teemat, mis on kellelegi väga isiklik ja valus. Ma usun, et mõned ei tahaks, et seda filmi kunagi nähtaks. Mul ei ole kindlasti õigust neile inimestele midagi ette heita.

Ometi, ma saan aru, et film ei avalda kellegi nimesid, elukohti, isikukoode või muud, mille järgi me kõik tegelased käbedalt tuvastaksime. Seal ei ole ju pärisiinimesi, intervjuusid, dokumente. On näitlejad, kes mängivad ühte lugu.

Et see tundub olevat elust võetud? Et keegi näikse olevat prototüüp? Nojah.

Aga kui võtta kunstist, kirjandusest, muusikast, filmist ära kõik, mis võib vähegi reealse eluga seotud olla, kõik, milles keegi võiks ennast või teisi ära tunda, siis muutuks igasugune looming suures osas niihästi mõttetuks kui võimatuks. Kui hästi järele mõelda, oleks vast nii kolmveerand meile tuttavast kultuurist olemata.

Sest, jumal paraku, tulevad seal igal sammul mingi allhoovusena vastu kellegi perekonnad, naised, lapsed, armukesed, sõbrad, vaenlased ja juhututtvad.

Me peaksime keelama ja ahju ajama Puškini ja Mannid, Lessingi, noorema Dumas, Donneri, Garcia Lorca, Ingmar Bergmani jne, jne (nimekirja võib vabalt ja suvaliselt jätkata).

Muide, nii palju kui mina tean, on psühholoogidelgi õigus rääkida töös ette tulnud kaasustest, kuni nad ei avalikusta reaalset isikut nende taga.

Ma tõesti ei mõista, miks ei ole siis Kõusaarel õigust rääkida elust. Ja ma ei usu, et ühe mängufilmi keelamine on see väärikas ja õige lahendus, mis inimkonna elu siin maanurgas edendab.

Entry filed under: sotsiaalne närv.

Kes väärib elu? Feminist võitleb natuke ehk kuidas naistega vaielda

4 kommentaari Add your own

  • 1. wildikas  |  aprill 21, 2007, 1:12 p.l.

    Kui enne oleksid paljud filmi filmina/kunstina vaadanud ehk oskamatagi esitada kaugeleulatuvaid küsimusi ainese päritolu kohta, siis nüüd on üsna kindel, et keeld vastupidise efekti esile mängib ning üsna pea teame me, uudishimulikud nagu me oleme, kõik “selle kellel on valus” nime ja isikukoodi.

    Vasta
  • 2. Kati  |  aprill 21, 2007, 3:34 p.l.

    seda ka.
    ja ma kardan, et nüüdseks saadakse nimi ja isikukood kätte ka filmi vaatamata. sest uudishimu on ju juba üles köetud.

    niisiis on keelamiksel igal juhul soovitule vastupidised tagajärjed.

    Vasta
  • 3. annemuri  |  aprill 21, 2007, 6:08 p.l.

    Kullakene, mina arvan, et keegi on haistnud võimalust, et see film võib kopika sisse tuua, ja miks mitte hageda? Põhjendus on ju täiesti naeruväärne. Ilmselt oodatakse pakkumist hea papi eest hagi tagasi võtta… Ma suisa imestan, milleks kõigeks juristid võimelised on, ja samas olen täiesti veendunud, et enne veel, kui nimetatud teos jõuab Cannes’is linastuda, on SLÕhtuleht loo põhjalikumalt läbi rappinud kui hüljes kalamehe leivakoti.

    Vasta
  • 4. Oudekki  |  aprill 22, 2007, 11:49 e.l.

    Mina ei imestaks kui osutuks, et Kõusaar ise selle ärakeelamisega kuidagi seotud oleks. Kas otseselt või kaudselt vihjates inimesele, et “see on sinust jakõik tunnevad su ära”. Any publicity…

    Vasta

Lisa kommentaar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


On hiljuti kirjutatud

Kalender

aprill 2007
E T K N R L P
« märts   mai »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

