Muide, kuhu kombed kadusid?

mai 23, 2007 at 2:05 p.l. 25 kommentaari

Vabandage, kas teile on ka lapsest saadik õpetatud, et kastmed asetatakse taldrikule reeglina kala või liha kõrvale, täpsemalt vist isegi neist vasakule, või siis kallatakse praekaste üle liha?

Ja kes küll õpetaks seda piigadele meie töömaja söögikohas, ah? 

Mul ei lähe mitte ükspäinis isu ära, vaid suisa süda pahaks, kui ma näen, kuidas kaste järjekordselt keset kartuleid lärtsatab.  

Ja ma ei tea, kuidas sellise teo inetusest siivsalt kõnelda, sest ükskord kui ma ühele neiule vaikselt ütlesin, et kaste üldiselt käib ikka liha mitte lisandite juurde, vaatas ta mind silmad suured kut tõllarattad. No nagu oleks ma UFO või midagi. 

Teate, ma ei ole UFO. Ma lihtsalt armastan toitu ja toiduesteetikat. Samas, ma tõesti ei suuda muidu toredatele tüdrukutele konkreetselt öelda, et nad serveerimisest tuhkagi ei tea.

Entry filed under: elu (pole vajagi osta).

Ja loe Lisettet ka Igaühele oma joodik ehk peatükke Pets Pohmaka elust

25 kommentaari Add your own

  • 1. otsija  |  mai 23, 2007, 2:28 p.l.

    Sa ütle neile: palun, kas te saaksite mulle serveerida kastme liha kõrvale eraldi.
    Äkki sedasi õnnestub.

    Vasta
  • 2. Silver  |  mai 23, 2007, 3:46 p.l.

    Kaste ja liha ei sobigi kokku, lugeupeetav Kati, kui teada tahate!
    Nii et tunnen sulle kaasa selle inetu/vale mõtteviisi pärast.

    😉

    Vasta
  • 3. Silver  |  mai 23, 2007, 3:48 p.l.

    ..ja veel

    kombed on keegi välja mõtelnud, aga mina näiteks pole ori, et neid pimesi järgida.

    🙂

    Vasta
  • 4. Kati  |  mai 23, 2007, 3:53 p.l.

    eh, kombeid, mõistagi, võib rikkuda, aga tehtagu seda siis stiilselt, palun.

    kastmeloiku uputatud kartulites stiil küll puudub, mu armsad 🙂

    Vasta
  • 5. duhh  |  mai 23, 2007, 4:09 p.l.

    Ma ütleks, et sõltub.
    Kui on korralik söögikoht ja kaste on valmistatud just nimelt liha maitset arvestades – ofkoors ei ole seda mõistlik kartuli või salati pähe valada.
    Suvaline jahukaste aga vist ongi leiutatud siniste kartulite peitmiseks.

    Vasta
  • 6. notsu  |  mai 23, 2007, 5:49 p.l.

    Mõnel pool ei sööda niikuinii liha ja kartulit korraga, ei tea siis, kuidas nad kastet panevad…

    Vasta
  • 7. Ivar Sild  |  mai 23, 2007, 6:18 p.l.

    Veidrad mured. Hää on olla kasvatamata just nii peentes ja detailsetes asjades, elu kohe poole lihtsam…

    Vasta
  • 8. m  |  mai 23, 2007, 7:40 p.l.

    Hmm.. Kastme ja kartulid lõhun kahvliga ühtlaseks möksiks, ükskõik kuhu ta alguses kallatud on! Nii on kõige maitsvam.

    Esteetika on kõik suhteline, ma näiteks ei kannata vaadata kuidas inimesed ühest klaasist kahte erinevat veini järjest joovad.

    Vasta
  • 9. Oudekki  |  mai 23, 2007, 8:26 p.l.

    Tead Kati, mis siis juhtub, kui sa tahad teada, mis kastme sees on. Näiteks, et kas seal on midagi piima sisaldavat? Siis a) “ei tea” b) piima ei sisalda siin miski, ainult juust ja koor on c) möhh d) äkki kokk teab e) mis siis

    Aga minu arvates käib kaste ka eelkõige liha/kala juurde, kui just eraldi pole märgitud. Või siis kogu toidu juurde, nii, et kõik on kastmes.

    Vasta
  • 10. Mari-Leen  |  mai 24, 2007, 3:35 e.l.

    Oleneb kastmest, kui on ekstra kaste lihale/kalale, siis käib nende peale, muidu ikka kartulitele – sest kartulid on üldjuhul kuivemad.

    Pole elus kuulnud, et kaste peaks kuskile keskele v vasakule käima..

    Vasta
  • 11. Ramloff  |  mai 24, 2007, 5:35 e.l.

    Minu probleem on jälle selles, et söögikohtades on reeglina kastet liiga vähe.
    Seda kastme vähesust saab küll kompenseerida igale suutäiele peale joomisega, aga kui näiteks ainus joogipoolis laual on vein, võib selline kuiv söök olla paras piin.

    Mulle meeldib kui nii liha kui kartulid kastes lausa ujuvad ehk siis praad on selline veidi supile lähenev.

    Vasta
  • 12. luize  |  mai 24, 2007, 6:48 e.l.

    Mina üldiselt eelistaksin just, et kaste valataks PEALE. Minu arust on vastik, kui kaste on salatiga segi läinud, ehk siis paigutatud salati kõrvale. Et kui nagunii on soov süüa, siis…

    Esteetilisest välimusest ma saan muidugi aru. Aga kurat, kas selle kaste-käib-lihast-vasakul-teemaga pole siiski nii, nagu 10 komplekti söögiriistadega, mis korraga laual on. Et mille kuradi jaoks neid küll vaja peaks olema. Ja kes need inimesed õige on, kes eksimatult oskavad kõike kasutada.

    Teine asi on see, et teenindajad tõesti ei tohiks vastata “aga mis vahet seal on”, sest nii lihtsalt ei sobi.

    Mina isiklikult kartuleid üldse ei söö, kastet kah eriti mitte, üks probleem jälle vähem.

    Vasta
  • 13. v.  |  mai 24, 2007, 8:47 e.l.

    Mina olen siuke inimene, kellele ei meeldi, kui toit taldrikul segi on, seega võtaks kõige parema meelega üldse iga asja eraldi taldrikul. Kahjuks see ei ole eriti võimalik, seega jätan enamasti ära kõige “laialivalguvama” komponendi ehk kastme ja söön kõigepealt nö segi toidu ära ehk mida söömise lõpupoole, seda rohkem on mul ruumi kolme asja – lisandi, salati ja liha/kala – vahel.

    Ja vastuseks tõenäoliselt esitatavale küsimusele – jah, ma tean, et ma olen friik…:-)

    Vasta
  • 14. ahaa  |  mai 24, 2007, 9:34 e.l.

    üks asi on kombed, teine isiklikud eelistused.

    ma üldiselt liha/ kala koos kartuli/pastaga ei söö. ikka iga asi eraldi, salat küll juurde. seetõttu mul enamasti seda muret pole.

    aga ma eelisttan, et lihakaste pannakse liha peale, mitte kõrvale ja kartulikaste kartuli peale ja pastakaste pasta peale.. mis kasu mul sellest on, kui taldrikujub kastmest, kuid see toit, mis peaks selle kastmega maitsestatud/kaetud saama, mitte ja ma pean eraldi hakkama kastet ja põhikomponenti kokku panema.

    ma jälle oma töömaja söögikohas pean alati paluma, et kaste pandaks söögi peale, mitte ei määritaks mööda taldrikut laiali :)))

    nii et … ilmselt tuleb alati paluda, kuhu see kaste siis täpselt panna.

    Vasta
  • 15. nipitiri  |  mai 24, 2007, 10:11 e.l.

    Kati, kas seal “kaasa” ka müüakse?
    on meil äkki need karbid/sekserid, mille õõnsustesse saab kõike üksipulgi laiali laotada… siis saaksid rahuga oma lihatükikest/kartulikest ise kastmesse kasta…:)
    *
    aga sellist seveerimisõpetust, kus teise inimese jaoks taldrikusse valmis pannakse… kas sellist üldse on?
    viisakam värk käib ju ikka nii, et võtad endale ise ette, mida ja palju tahad ja kallad kastmed sinna, kuhu soovid? mhh?

    Vasta
  • 16. Kati  |  mai 24, 2007, 10:39 e.l.

    müüakse küll kaasa, aga karpi kasutakse ikka nii, et kaste käib kähku keset kartuleid, mitte sinna oma kastmeauku.

    serveerimisõpetusi ikka on. eile, igaks juhuks, oma vastavaid teadmisi kontrollides leidsin mõned netistki.

    Vasta
  • 17. sirje  |  mai 24, 2007, 11:09 e.l.

    Minu kõige sümpaatsem EBSi õpetaja Tiina Tšatšua rääkis meile ka terve loengutesarja, mis on etikett. Etikett on asi, mis on välja mõeldud selle jaoks, et inimestel, kes asjast midagi ei tea (ehk siis vanal ajal maamatsid kuninga vastuvõtul) oleks mingid konkreetsed reeglid, mille järgi käituda, et neil piinlik poleks. Samamoodi on kõikide reeglitega – need kehtestatakse vastastikku selleks, et kumbki pool ei peaks piinlikkust tundma. Kui mõni reegel jääb elule jalgu, siis võib seda alati muuta. Reeglid ongi selleks, et neid saaks muuta.

    Kui laual on hunnik toiduriistu, siis tegelikult ei pea sa neid kasutama kuidagi eripäraselt. Sa võid neid ka alati kasutada nagu sulle meeldib. Näiteks ei pea kasutama iga toidukorra juurde uut kahvlit, sest kahvlite pesemine raiskab vett. Samas on sul see võimalus iga kord uut kahvlit kasutada. Üldjuhul hakatakse alati peale kõige äärmisest ja ettekandja peaks nõud, mis sinu söögiaja juurde ei käi, laualt ära koristama.

    Kastme ja kartuliga on täpselt nii, nagu kokaga kokku lepid. Aga kuna tema tegi söögi, siis on ju temal eelisõigus öelda, kuidas seda süüakse ja sul on õigus küsida temalt kuidas sina seda sooviksid saada.

    Vasta
  • 18. Punane Hanrahan  |  mai 24, 2007, 11:36 e.l.

    Vat, häda on selles, et kui on ikka hästi valmistatud kartulid – küüslaugukartulid, või pariisikartulid vms. siis tahaks nende maitset eraldi tunda ja nautida. Ma ei ütleks,et kaste kartulite maitse tingimata ära rikub, küll aga annab juba mingeid lisanüansse, mida ei taha ilmtingimata tunda saada, eriti kui on juba ammuilma isu pariisikartulite järele käinud.

    Muidugi, selles söömamajas, millest Kati kõneleb, konkreetselt küüslaugu-, ja pariisi- ja muid salapäraseid kartuleid ei pakuta. Tegelikult on see üks paras urgas:), mis aga ometi ei põhjenda serveerimisreeglite rikkumist.

    Vasta
  • 19. Kati  |  mai 24, 2007, 12:25 p.l.

    muidugi võib põhimõtteliselt reegleid ümber leppida.

    samas, reeglid on nimelt head selleks, et ei peaks kõike alati otsast peale kokku leppima. et teaks, mida oodata. ja ühest avalikust söömakohast ma ikka ootaks teatavate söömareeglite järgmist. iseasi, kui ma kokatädil külas oleks ja ta mind heast südamest toidaks. 🙂

    pealegi, teinekord on reeglid ikka praktilised ja mõistlikud ka.
    no jäägu see kartul ja kaste, aga küll on hirmus, kui pead näiteks spagette sööma noa ja kahvliga. no ei õnnestu ju.

    ometi on tallinnas kohti, kus saab noa asemel ikka lusika, nagu peaks, imevähe.

    Vasta
  • 20. ahaa  |  mai 24, 2007, 1:25 p.l.

    aga itaalias ärge te küll lusika ja kahvliga spagette sööge! saate kohe “turistico” sildi ja ka vastava kohtlemise ( a la – loll turist, söögist nagunii mitte midagi ei tea, järelikult ei pea talle pakkuma mitte kõige paremat, vaid misagi suvalist, aga raha on tal piisavalt, seega lüpsta võib korralikult)

    Vasta
  • 21. luize  |  mai 24, 2007, 2:04 p.l.

    aga kuidas siis itaalias peab spagette sööma, ainult noaga või?

    Vasta
  • 22. ahaa  |  mai 24, 2007, 2:18 p.l.

    kahvliga 🙂

    Vasta
  • 23. sirje  |  mai 24, 2007, 4:22 p.l.

    Kahvli kohta võiks ka seda öelda, et serveerimismeetod, kus ainult kahvlit söögiks kasutatakse, on fursettlaud, mis tuleb prantsuse keelest ja tähendab vist kahvlit. See on laud, kus pärast tuleb süüa püsti ja seepärast nuga kasutada ei saa. Tihtipeale aga teevad meie kokad sinna lauda asju, millest kahvliga jagu saamiseks tuleb ebainimlikke pingutusi teha.

    Aga see kahvliga itaallaste moodi spagettide söömine nõuab natuke harjutamist. See käib nii, et kahvel pannakse spagetipusasse ja keerutatakse spagetid ümber kahvli.

    Vasta
  • 24. oiu  |  mai 27, 2007, 2:41 p.l.

    Vanasti oli eestlaste tavaline söök kaste ja kartulid. Ja siis kallati kaste alati kartulite peale. Ka siis kui kaste ja kartulid said lisandiks kotleti, võeti ikka kõigepealt kartulid, kallati kastmega üle ja pandi kotlet kõrvale. Kati peenutsemine on mingi saksik iba. Öiged eestlased ei ole kunagi kastet kartulite kõrvale pannud. Kaste ongi sellepärast nimega “kaste” ei temaga kartulid üle kastetakse.

    Vasta
  • 25. ahaa  |  mai 27, 2007, 9:57 p.l.

    õiged eestlased ei ole kunagi kartulit söönud! õiged eestlased sõid odrakörti, hautatud naereid, kaalikaid jne. kartul kui väga saksik asi tuli eestisse suhteliselt hiljuti, seega ei maksa siin mingit õigete-eestlaste-kartulisöömise-iba ajada.

    Vasta

Lisa kommentaar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


On hiljuti kirjutatud

Kalender

mai 2007
E T K N R L P
« apr.   juuni »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

