Ramloff kajab vastu: religioon kui poeesia

juuli 3, 2007 at 8:27 e.l. 8 kommentaari

Nõiamoor on ikka mõtelnud, et kui ta ei oleks nõiamoor, siis võiks olla tubli ateist. Mitte võitlev, aga rahulik selline.  

Sest mind ei ole kunagi häirinud, et inimene on kimp luid, lihaseid, närve, vett, elektrit jms. Ei ole ma ka kunagi arvanud, et maailmal peaks olema Autor Eriti Suure Tähega. Ega arva ma ka, et mu elamise eemärk või toimimise mõõdupuu peaks olema palju kaugemal mu kõrvadevahest. 

Ometi, ma olen kogu oma elu armastanud müüte ja muinasjutte, sest need räägivad rohkem, kui ilusaid lugusid. Nad räägivad poeetilisel viisil elust meie ümber ja meist endist. Nad kristalliseerivad põlvkondade kogemuse arhetüüpideks, mis vist kedagi päris külmaks ei jäta. 

Küllap seepärast wicca, see suuresti antropoloogide välja mõeldud usund, mis tegelikult korjab kokku ja põimib üheks suuremaks looks iidvanad Euroopa müüdid, mulle meeldibki.  See annab võimaluse peegeldada maailma muinasjuttudes, mõelda poeesias.  

Rääkida sokujalgsest Paan-Jumalast. Alles rõõmsameelsest lapsest, muretult kepsutamas niitudel. Noorest tugevast mehest, mängimas hoogsalt vilespilli ja keerutamas metsikut tantsu. Muldvanast ätist, kelle näo on elatud elu puukooresarnaseks kirjutanud, kes lepib, sest mõistab. 

Rääkida jumalannast. Lillesilmsest tüdrukust, kes aasadel lippab, küpsest viljakast naisest, kel on kõike nii palju, et ajab üle ääre, justkui Tuhala nõiakaev suurvee aegu, iidvanast moorist, kes on köökus nagu kepp, millele ta toetub ja tark nagu kaaren ta õlal. 

Rääkida kevadest, suvest, sügisest ja talvest. Elust ja sünnist ja surmast. Ja kõigist meie rollidest seal vahel ja sees. 

Rääkida Lugu. Ja võib olla midagi veel.

Nimetada kuidagi seda absurdset turvatunnet (mis iganes sinuga ka ei juhtuks, sinuga ei juhtu midagi), mis, väidetavalt, viletsas näidendis kuulduna, tegi ühest filosoofist tubli katoliiklase.  

Kirjeldada kuidagi seda nimetut ilu ja lugupidamise kogemust, mis tuleb tähistaevast vaadates, rannal seistes, vaikust kuulatades. 

Seda tähendab minu jaoks sõna “religioon”.

Ja võibolla veel midagi, millest tõesti ei saa rääkida. Mitte ainult loogiliselt, vaid üldse.  Et miks ma sellest kõigest siin üldse…? Sest tema tegi jutuotsa lahti.

Entry filed under: elu (pole vajagi osta), nõiakunsti õppetunnid.

Nostalgilist HUI-juttu. Kati kiiksud ka

8 kommentaari Add your own

  • 1. ahaa  |  juuli 3, 2007, 10:04 e.l.

    ma olen sulle vist juba öelnud, et sina üks paganama tark nõiamoor oled 🙂

    Vasta
  • 2. Lee  |  juuli 3, 2007, 10:48 e.l.

    Tead, sa kirjutad imeilusasti!

    Lee (usub puudesse)

    Vasta
  • 3. hundikass  |  juuli 3, 2007, 12:41 p.l.

    jah just nii just jah

    Vasta
  • 4. otsija  |  juuli 4, 2007, 7:31 e.l.

    Minu taat, kes teadis peast issameiet ja kümmet käsku, ütles alati, et jumal on puud metsas, tähed taevas, rohi su talla all ja õhk, mida sa hingad. Vaat selline kristlane oli tema. Võibolla oleks ta keskajal seetõttu ketseriks kuulutatud.

    Vasta
  • 5. notsu  |  juuli 5, 2007, 1:16 p.l.

    Tia kuda selle ketserlusega on… Franciscus tänas Jumalat venna Päikese ja õe Kuu, venna Tule ja õe Vee, venna Tuule, ema Maa ja õe Surma eest.

    Vasta
  • 6. Kati  |  juuli 5, 2007, 1:17 p.l.

    ja pidas vend hundile jutlusi.

    Vasta
  • 7. notsu  |  juuli 5, 2007, 9:13 p.l.

    Lindudele ka.

    Vasta
  • 8. Mari  |  juuli 6, 2007, 2:53 p.l.

    Tahagi nagu muud öelda, et olen kah siin.

    Vasta

Lisa kommentaar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


On hiljuti kirjutatud

Kalender

juuli 2007
E T K N R L P
« juuni   aug. »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

