Blogilugejad on naistekalugejad, võib olla …

august 21, 2007 at 8:08 e.l. 33 kommentaari

Aegajalt jagab keegi ikka soovutusi, milline peaks olema hea blogisissekanne või hea blogi tervikuna. Soovitusi leiab näiteks siit, siit ja veel siit.

Kõik iseenesest ju kenad mõtted, ainult mul on kuri tunne, et enne kui öelda, kuidas tuleb blogida, peaks küsima kellele.

Ma ei tea, kas eesti blogilugejaid on juba keegi uurinud (halloo, blogtree kamp, kas teie teate?), aga kui ma vaatan, mis sorti blogid kipuvad siin ilma tegema, mis teemad sealsamas kiirelt kerkima või ka mul endal kõige enam lugejaid korjama, või siis, mida ja kes kõige enam kommenteerivad, hakkab mul kõhukoopas moodustuma tunne, et blogilugeja on laias laastus tüüpiline (naiste)ajakirjalugeja ehk siis naine vanuses 19 kuni 60 pluss midagi eluaastat.

Sestap tundub mulle, et kõigil senistel headel blogimisretseptidel on üks viga. Nimelt nad käsitlevad blogi kui mingit uudisteportaali sugulast. Samas, nagu mulle tundub, eelistab suur osa lugejaid palju pehmemat ja ajakirjalikumat lähenemist.

Rohkem kui puhast infot otsitakse intrigeerivat mõttearendust, emotsiooni, vahetust. Võimalust lugedes nutta, naerda ja kiruda. Inimest blogi taga, nagu paljud on ka öelnud.

Mis tähendab näiteks, et blogitekst ei pea olema alati lühiuudise pikkune ja iga sissekanne ei pea sisaldama linki (oma ajju ja tunnetesse on seda võrdlemisi raske panna, eksole). Tähendab ehk ka, et reeglina ei oodata blogist paksu teadusteksti, millest peab end viis aastat jutti läbi närima. Pigem esseistikat kohvi kõrvale.*

Aga eks nende retseptidega ole muidugi üldse nagu on. Miskipärast meenus praegune kolleeg, kunagine maakonnalehe tegevtoimetaja, kes rääkis, et kõige hirmsam oli, kui Tartust, otse koolipingist, tulid verisulis ajakirjanikuhakatised ja küsisid hommikuti koosolekuil suuril silmil: „Ja mis žanris ma selle loo siis nüüd kirjutan?“ „Kurat, ükskõik millises, peaasi, et hea loo teed,“ tahtnud ta siis alati röögatada.

Nii vist ongi, et reegleid, kusjuures häid ja mõttekaid reegleid võib kirjutada miljon ja üks kilomeetrit aga hea, see müstiline hea, mis korda läheb ja puudutab, tuntakse ära ikka mingi kõhukoopa salajase lugemis-ja kirjutamissoolikaga. Või kui üldse on mingi absoluutne rusikareegel, siis kõlab see: “Ole loov!”

__________

* Kogu jutt ei käi muidugi kriipsugi tõsiste teemablogide kohta

Entry filed under: mõte kiusab.

Millist Eestit sina tahtsid? Koeratargad, palun koeraabi

33 kommentaari Add your own

  • 1. kukupai  |  august 21, 2007, 10:13 e.l.

    No aga ongi ju nii. Olen ise kunagi naistekate teemal kirjutanud ka ja leian siiani, et need on sama hea kirjandus kui tõsised paksud romaanid. Blogilugeja tahab teistest blogidest leida kinnitust iseenda mõtetele ja maailmanägemisele, natuke ajaviidet, natuke äratundmis- või kahjurõõmu. Arvan, et igale blogile leidub oma lugejaskond. Ja on muidugi tore, kui saab vahest lugeda ka filosoofilisi arutelusid või kiire vastuse mõnele olulisele küsimusele. Aga selleks pakuvad teised kanalid suuremaid võimalusi ning uudised jäägu ikka ajakirjanduse pärusmaaks.

    Vasta
  • 2. N  |  august 21, 2007, 11:44 e.l.

    Aga kas ei või vahel olla ka nii, et blogija ei vajagi lugejaskonda? Vajab vaid kohta, kuhu end välja valada.

    Vasta
  • 3. Kati  |  august 21, 2007, 12:13 p.l.

    küllap võib.

    kuigi mul on natukene raske ette kujutada, et keegi, kes kirjutab ainult enese välja elamiseks, lubaks kõigil neid tekste lugeda.

    inimene, kes tahab end ainult tühjaks nutta või karjuda või sõimata ei lähe selle tarvis ju raekojaplatsi vaid pigem nurgataha.

    igatahes, kui ma ise tahaks end ainult välja elada, teeks ma seda küll rangelt salasõnastatud blogis või parem veel oma arvutis ja kohe pärast kirjutamist ütleks masinale “delete”.

    sestap ma eeldan, et kui blogi on avalik, on kirjutajale siiski oluline ka lugeja ja kommunikatsioon temaga.

    Vasta
  • 4. märt  |  august 21, 2007, 12:38 p.l.

    tänan lingi eest! tulin otse statistikameetrist lugema ja nyyd pean tunnistama, et olen ise sama m6tet m6elnud. et enamus aktiivseid lugejaid ja kommenteerijaid on naised. tublid ja tavalised eesti naised, arvuti ees.

    veel jagan m6tet, et kindlasti peab kirjutama lugejale. ka neile, kes ei kommenteeri. aga mis sugu v6i m6tteviisi nad on, seda ei tea tglt mitte kunagi.

    tavaliselt sama masti inimesed, nagu ka lgp blogitegija.

    jälle linkimiseni!

    Vasta
  • 5. Kati  |  august 21, 2007, 12:45 p.l.

    tegelikult oleks jube huvitav, kui keegi kord ka blogilugejate kohta emoril või kellegi uuringu laskes teha. aga pole vist praegu kedagi, keda see nii palju huvitaks, et oleks mõtet sellise asja alla raha panna.

    Vasta
  • 6. Kati  |  august 21, 2007, 12:48 p.l.

    ahjaa, veel linkidest. loomulikult need tuleb panna, kuisa kasutada kellegi veebis olemasolevaid mõtteid (või lähtud neist). siis linkimata jätta oleks puhas sigadus.

    lihtsalt iga sissekanne ei lähtu alati millestki lingitavast.

    nii täpsustuseks öeldult siis.

    Vasta
  • 7. Tatsutahime  |  august 21, 2007, 2:22 p.l.

    Aga mina kirjutan täpselt nii nagu mul on endal tunne, et ma tahan kirjutada. Ja siis nendele inimestele, kes tahavad niisugust asja lugeda. Kui ei taha lugeda, siis ei pea. Selles mõttes on blogimaastik minu arvates rohkem virtuaalne “Hyde Park Corner”, kus igaüks võib avalikku loengut pidada, millest tahab. Mõnedel on palju kuulajaid, mõnedel pole ühtegi.

    Vasta
  • 8. Ingrid  |  august 21, 2007, 2:35 p.l.

    See lingi nõudmine oli minu jaoks eriti ränk, sest ma ei oska linkida.
    Kopin siis tavaliselt blogiaadressi jm.
    Mis aga erialastesse blogidesse puutub, siis ei tea ainsatki teemat, mida tahaks just blogiformaadis lugeda. Selleks on nagu foorumid ja vastavad kodulehed.

    Vasta
  • 9. Kati  |  august 21, 2007, 2:50 p.l.

    nojah, minul on siiski see kiiks, et ma tahaks inimestega rääkida. kusjuures soovitavalt võimalikult erinevatega. ka minust endast erinevatega.

    muidugi ma räägin seda, mida ma tahan või vajalikuks pean, aga päris iseendale ei tahaks ka jutustada.

    ingrid,
    wordpressis on hästi lihtne lullakas, millega linki tekitada, kas teil on see kuidagi keerulisem?

    mis teemablogidesse puutub, siis sinu enda kiirabikas on ka ju selline ja üsna kasulik mu meelest.

    Vasta
  • 10. Ingrid  |  august 21, 2007, 3:01 p.l.

    Ma usun, et bloggeris on see asi olema, ma lihtsalt ei oska.
    Mis aga teemalisse blogisse puutub, siis see sai tehtud nagu sel otstarbel, et ajakirjanduses aina sõimatakse kiirabi. Lugejaid on seal vähe, sest reklaamin seda vaid siis kui jälle mingi kiirabi. või arstiteemaline kaebus ajakirjanduses. Pealegi jäi ta pooleli just selle reklaamitud raamatu tõttu. Tundub, et ükskõik, millest ma ka ei räägiks, oleks see nüüd juba plagiaat.
    Ise temaatilisi blogisid ei loe, loen inimeste mõtteid, arutlusi ja elu-olu.

    Vasta
  • 11. nojah  |  august 21, 2007, 3:12 p.l.

    rohkem patja? seejärel, veel rohkem, pehmemat ja sulelisemat patja?

    Vasta
  • 12. Kati  |  august 21, 2007, 3:13 p.l.

    ingrid
    a sa küsi mõnelt bloggeri-targalt, ehk oskab näidata. nii pisike asi ei tohiks ometi jääda inimesele peavalu valmistama 🙂

    mis teemandusse puutub, siis mina kiikan aegajalt ikka artishokki, et kunsti osas päris rooste ei läheks.

    peaks keegi tõsist ooperiblogi, vaataks sinna ka kindlasti. aga seda ma ei tea meil olevat.

    mõnel poliitikul hoian silma peal jne.

    üldse meenub, peaks oma blogirulli natuke korraldama, see pole enam ammu päris adekvaatne.

    Vasta
  • 13. Kati  |  august 21, 2007, 3:15 p.l.

    nojah,
    mitte patja, vaid inimlikkust, ma arvan.

    Vasta
  • 14. duhh  |  august 21, 2007, 4:02 p.l.

    Tatsutahime võttis sõnad suust. Mida koerad ka ei hauguks (milliseid reegleid nad ka ette ei loeks) – karavan läheb ikka edasi (blog on ikkagi päevik, kuhu igaüks kirjutab seda, mida ise tahab. Niipalju, kui viitsib; sellest, millest tahab; siis kui tahab. Lingib siis, kui viitsib/tunneb vajadust (ja kui oskab).)

    Vasta
  • 15. Ramloff  |  august 21, 2007, 4:12 p.l.

    Blogtree topi vaadates tundub küll, et sul on õigus.

    Pealegi, on ju ka Kroonikal ja muudel kollastel väljaannetel peale kõige selle negatiivse ka üks oluline positiivne funktsioon: tuua inimesteni avaliku elu tegelaste inimlik pool, et nad poleks enam mingid skeemid, vaid lihast ja luust inimesed.

    Vasta
  • 16. abele  |  august 21, 2007, 9:43 p.l.

    ma pole kindel kas mu jaur läheb teemasse, aga aeg-ajalt mõtlen, et mis te vaatate siis sinna blogtree-sse koguaeg, kui see top nii jube on. pidevalt saab lugeda mingeid sissekandeid teemal “blogtree maitsetused”, õigemini “mida pealkirjaks panna, et blogtree top-i pääseda”. vahel tekib küsimus, mis teile need “õudused” kompenseerib.

    Vasta
  • 17. kaja  |  august 21, 2007, 10:00 p.l.

    tänavu tartu ülikoolis yks neiu uuris blogi värki, aga muidugi mitte sellise rakursi alt, nagu siin diskussioon…aga vahelduseks võite vaadata: http://www.jrnl.ut.ee/loputood/2007bakatood/3+2/kirst_kadri.pdf

    sealt saab ehk muudki huvitavat neile, keda asjade veidi sügavam analüüs huvitab…
    Blogide meeldimisest ja mittemeeldimisest ma juba kuskile kommendin jätsin, aga kokkuvõttes siingi veelkord – mu meelest on tegemist uueaegse etnograafiaga, ja seetõttu kõik blogid olulised ja erakordsed…ja loed seda, mis huvi pakub …nii lihtne see ongi 🙂

    Vasta
  • 18. ahaa  |  august 22, 2007, 6:21 e.l.

    eikasteate, mina ei ole “naine vanuses 19 kuni 60 pluss midagi” 😀
    ma olen tädi oma parimais aastais… ja kuklid sobivad ka hästi 🙂

    aga muus osas nõus mis nõus – blogi peab olema hea lugeda, tekitama mõtteid, pakkuma tundeid, emotsioone, arvamusi… jne. lihtsalt faktid ja miski kuiv teadus ja arultus, samuti ka miskid teismeliste pidude- ja autojutud jätavad täiesti külmaks.

    Vasta
  • 19. Kati  |  august 22, 2007, 7:32 e.l.

    ei, mina ei taha üldsegi öelda, et blogtree või tema top on jube.
    see lihtsalt peegeldab midagi ilmselt, mingi osa (ja ilmselt arvestatava) lugejate maitset.

    ja ma mõtlen seda täiesti neutraalselt.

    ega naistekas ka pole ju iseenesest sõimusõna. saab sedagi teha hästi ja halvasti.

    aga kaja mõte kaasaegsest folkloorist on väga lahe 🙂

    Vasta
  • 20. Ingrid  |  august 22, 2007, 7:43 e.l.

    Mulle jälle meeldib vahel “loodusseadusi” proovile panna. Noh näiteks kasvõi see blogi-top.
    Esiteks vuhi aga provokatiivseid pealkirju (eriti, mis seotud seksiga või teatud isikutega, sisu pole oluline) ja klikid tulevad krobinal.
    Teiseks selgus, et ka enda blogis refreshid tõstavad klikkide arvu.
    Ja kolmandaks, eks katsu Topist välja saada! Olen pidanud sissekannetes vahet ja ükspäev jõudsin juba 70-ndale kohale, siis jälle väike tagasilöök. Nüüd kavatsen veel pikema vahe teha, sest mingit kunsttehislikku populaarsust mul vaja pole. 🙂

    Vasta
  • 21. Kati  |  august 22, 2007, 8:03 e.l.

    pealkirjaga müümine on kahe otsaga asi. algatuseks võid müüa küll. aga kui aru saadakse, et seal taga ikkagi midagi pole, siis vaevalt, et enam väga tagasi tullakse.

    a mis mõttes oma refreshid on klikid? et uuendad oma blogis pilti ja blogtrees asi tõuseb? kudamoodi?

    Vasta
  • 22. Ingrid  |  august 22, 2007, 8:26 e.l.

    Ei mina tea, kuidas see käib, aga meie tehnilise toe leheküljel Andris ütles, et on jah nii. Mina ise olen arvutis täiesti tume. Valisin kogemata kujunduses ka sellise variandi, kus nõutakse minimaalselt keskmist intelligentsi. Ma nimelt ei oska tempitis endale blogirulli ega midagi muud teha.

    Vasta
  • 23. Kati  |  august 22, 2007, 8:45 e.l.

    kas sa mõtled seda juttu, mis te rääkisite seal topi uudise all?

    sellest mina sain nii aru, et kui sa blogtrees ise oma sissekandele klikid, võtab süsteem selle ka arvesse.

    aga inimesed vist tavaliselt ei käi iseennast blogtree kaudu lugemas? seega ei peaks see väga midagi mõjutama.

    muidugi on nüüd võimalik, et mina ka millestki aru ei saa.

    Vasta
  • 24. N  |  august 22, 2007, 8:56 e.l.

    “kuigi mul on natukene raske ette kujutada, et keegi, kes kirjutab ainult enese välja elamiseks, lubaks kõigil neid tekste lugeda”

    Aga keegi ei tea ju seda aadressi 😉 Googles ta välja ei tule, kuna lugejaid on nii vähe.

    Vasta
  • 25. Ingrid  |  august 22, 2007, 8:58 e.l.

    Jah, see oli see vanastine jutt. 🙂
    Ah, las ta olla!
    Ma üritan sealt topist igatahes välja saada, sest tõelist fännklubi mul pole ja niisama sissekande pealkirjal vaatamisest saadud punnid ei oma väärtust. Ma tegelikult olengi viimasel ajal kirjutanud rohkem puhtast loomingulisest rõõmust, vältides väljakutsuvaid pealkirju.

    Vasta
  • 26. Kati  |  august 22, 2007, 9:09 e.l.

    N,
    nojah, ka võib olla küll.

    kuigi, mina isiklikult teeksin siiski ainult endale mõeldud asja üldse mujal kui veebis. ei ole mulle vaja, et keegi sinna sattuks. ka mitte kogemata.

    aga ega ma muidugi pole issandjumal ja maailma mõõdupu, teised võivad teisiti mõelda.

    Vasta
  • 27. Ingrid  |  august 22, 2007, 9:19 e.l.

    Ah et ei risustaks virtuaalruumi ja ei tolgendaks oma mõtetega teistel jalus?
    Noooh, eks ka nii, lauasahtlisse, võib teha, kui tahad tõesti absoluutset privaatsust.
    Ma ei pea privaatset päevikut, nii et las mu blogi siis vedeleb siin teistel jalus. Keda ei huvita, krutib lihtsalt üle, onju?

    Vasta
  • 28. Kati  |  august 22, 2007, 9:23 e.l.

    tead, hunt selle virtuaalruumiga, ega see otsa saa.

    pigem iseenda pärast. ei ole mul vaja, et suvalised inimesed minu väga intiimsete mõtete ja meeleolude tunnistajaks oleksid. ei ole mul vaja, et neil kogematagi, oleks asja neid arvustama.

    avalik osa meist on ka haavatav osa. kõike ei saa seal näidata. või noh saab, aga ei taha.

    Vasta
  • 29. luize  |  august 24, 2007, 6:02 e.l.

    muidegzzzzz..
    mulle tuli üks biizigene ideebojagene. seoses blogiajakirjandusega. ilmselt mitte eriti uunenduslik, aga ikkagi.
    peaksin vist sulle kirja kirjutama 🙂

    Vasta
  • 30. Kati  |  august 24, 2007, 7:46 e.l.

    a no kirjuta
    katrinkurik@yahoo.com on olemas 🙂

    Vasta
  • 31. Merell  |  august 24, 2007, 11:30 e.l.

    Blogivormis võiks naistekat kirjutada küll keegi, nagu järjejuttu ehk siis blogiseepi.
    Minu meelest on bloginduse oluline võlu just liigsete reeglite puudumine, nii et igaühel on võimalik oma blogiruumist kujundada just selline nähtus, nagu süda kutsub. Öelda, et blogi peaks kirjutama nii või naa, on pea sama hea, kui rääkida, milline peaks olema kunst. Oleneb palju nii tegija kui lugeja eesmärkidest. Ses mõttes on väga tarbijasõbralik, kui kusagilt päisest kohe aru saab, kas tegemist kahele sõbrale ja endale ülestähendatud meeleoludega, kellegi reisipäevikuga või esseekogumikuga.
    Aga pigem arvan, et aru ei pea kõike kohe ja formaatisurutult saama.
    Väike Nõid, sinu lood on mulle küll kujunenud üheks lemmiklektüüriks rohelise jasmiinitee kõrvale.. 🙂

    Vasta
  • 32. abele  |  august 24, 2007, 12:37 p.l.

    merell, sulle tundub, et blogivormis naistekaid ei jätku praegu või?

    ma ise just ei otsi neid, ütleme nii, et hea meelega väldiks, aga ikka jäävad ette aeg-ajalt. kui midagi on puudu, siis bloginaistekad, mis üritaksid nn naisteteemasid kombineerida, mitte piirduda ainult näiteks käsitöö, laste, seltskonna, seksi, pereelu (lambist võetud teemad, mis alalõpmata blogosfääris jalus tilbendavad) ja muu säärasega, mida tüüpiliselt peetakse naiste pärusmaaks. aga noh, mis ma siin õiendan – minust nagunii selliste asjade klienti ei saa vist.

    Vasta
  • 33. Merell  |  august 24, 2007, 5:29 p.l.

    mõtlesin pigem seda, et miski ilukirjandusliku kalduvusega üllitis võiks sedasi blogis jupphaaval ilmuda. ei pruugi olla naistekas, vaid näiteks ulmekas. mitte et ise sellisest lugemisest väga puudust tunneks, nihuke mõte lihtsalt. aga küllap neid kirjanduslikke katsetusi blogides ripubki, ma pole blogiilmas leiduvaga kuigi põhjalikult kursis.

    Vasta

Lisa kommentaar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


On hiljuti kirjutatud

Kalender

august 2007
E T K N R L P
« juuli   sept. »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

