Lumepalve

oktoober 20, 2007 at 12:20 p.l. 14 kommentaari

Väiksena ootasin ma pööraselt esimest lund. Kui ta siis tuli, istusin nina vastu akent, jälgisin laiade märgade räitsakate lendu ja kirjutasin lumele luuletusi. Kuskil, kui hästi otsida, peab neid olema hea paar kaustikutäit.  

Tegelikult, arvan ma, olid need lumepühadelaulud omamoodi palve. Võib olla olid need minu varjasimad pühadusetaju hetked üldse.

Hetkeks sai minust pisikene loom, kes sabaots püsti, vurrukarvad innukalt turris seisis oma uru ees ja nuhutas koos kõigi teiste samasuguste pisikeste loomadega uutmoodi jahedat õhku, mitte millegagi segatavat kristalset niikusetunnet. Loom, kelle kirtsus ninaots ütles: “Muutub, muutub, muutub! Kõik muutub!”  

Ja ometi, miski ei muutu. Mina olen. Maailm on. Lumi on. Ja kui ka minust ja veel tuhandest väikesest loomast peale minu on saanud vaid üksik karvatutt, mis sulab kevadel välja mulluse lume alt, siis maailm on ikka veel. Ja uued lumed, mis sajavad läbi ja üle uute loomade.   

Ma ei mäleta, kui vanalt taipasin surma kartma hakata. Aga ma arvan, et neis esimese lume pühades ma tajusin kuidagi instinktiivselt Igavest Elu, mis ei küsi midagi minu enese pisikesest lõplikkusest. 

Muidugi ma ei osanud seda siis seletada. Nüüd ma oskan. Teaduslikult (kust tuleb lumi ja miks ja kuidas ta saab mu ninaotsale) ja kultuurilooliselt (mis ajas looma minus nuhutama ja lapse minus luuletama). Jah, nüüd ma oskan seletada ja luuletuste kirjutamise tõbi on mul vist üle läinud. 

Aga see loom, see väike loom, tõstab minus ikka igal aastal pead ja ütleb, et on pühad, lumepühad. 

Täna hommikul, kui esimesed helbed mu koonuotsa puutusin, keerdusid vurrukesed taas põhjapoole ja kutsusid Lund Lunastajat, katma meid ja paitama meid, laotama oma linikut meie üle, kuniks tulevad uued kevaded. Meiega või meieta, aga igavesti.

Aamen.

________

Pildilolijat tunnete te ju kõik. Ta on siin, sest, lumetunne on miskipärast ka tsipake muumine tunne.(:

Entry filed under: elu (pole vajagi osta), nõiakunsti õppetunnid.

Ütle, KES on su sõbrad ja tuttavad… Miks ma usuteemadel vaielda ei viitsi

14 kommentaari Add your own

  • 1. Mari  |  oktoober 20, 2007, 1:17 p.l.

    On jah muumine-too tunne. Ei tea, kas see on multika teene, et nii tunnen. Lapsena ei suutnud seda raamatut lugeda- kole igav oli, jätsin üsna alguses pooleli. Multikas tegi selle muumitunde mu jaoks nähtavaks, äratuntavaks. Kuigi jah, siis juba täiskasvanu pilgu läbi. 🙂

    Vasta
  • 2. Siiri  |  oktoober 20, 2007, 3:23 p.l.

    Nii ilus jutt, et hakka või ise lund ootama 🙂 Aga meile kahjuks enne veebruari lumi tavaliselt ei jõua, kui siiski…
    Mina ei tahtnud ka Muumi-raamatut lapsena lugeda. Lugesin kõik kodus olevad raamatud läbi, paljusid mitu korda, aga Muumit ei suutnud. Seda rohkem meeldib see raamat mulle täiskasvanuna.

    Vasta
  • 3. MM  |  oktoober 20, 2007, 3:41 p.l.

    Huvitav, minu 5-aastane laps lõi täna hommikul silmad lahti ja küsis – kas on lumi maas? Ja kui me pärast õue läksime, korrutas kogu aeg – “Eks ole teistmoodi lõhn? Möödunud talve lõhna on tunda!”
    Nii et see on õhus, jah.
    Muumiraamat aga meeldis mulle lapsena küll, müstiline lugemine oli.

    Vasta
  • 4. kukupai  |  oktoober 20, 2007, 5:11 p.l.

    Huvitav, kus seda lund oli? Meil siin pole kripsugi veel… Ja Paldiski ei ole ometi Nõmmest nii kaugel.
    Aga mina lugesin Muumitrolli lapsena küll, pildid olid ju sees ja mini kujutlusvõimele sellest piisas. Nüüd vahib meie Tupsu multikaid, raamatut veel lugeda ei oska.

    Vasta
  • 5. Vassilissa  |  oktoober 20, 2007, 8:21 p.l.

    mina lugesin muumitrolli lapsena ja loen siiamaani jälle ja jälle. see raamat on mulle üks nendest raamatutest, kust elutarkust ammutada. ja kõik tove janssoni muud raamatud ka (hilja novembris, ohtlik jaanipäev jne).
    ja lumetunne on muumine tunne.
    ka mina ootan lund. ja see on pühalik kuidagi, kui need esimesed räitsakad tulevad. ma olen siis alati kuidagi rõõmus aga samas nii nukker. võibolla ka see väiksuse tunnetamine?
    täna, siin tallinnas, veel ei sadanud lund. sadas imepisikesi lumetäppe, mida ma nägin vaid seetõttu, et mu koer Elukas on musta värvi ja tema seljal paistsid need täpid välja…
    aga nüüd ma ootan päris lund. ehk homme?

    Vasta
  • 6. lishu  |  oktoober 21, 2007, 8:05 e.l.

    Lumelillekene,
    puhtusaatena
    nagu tähekene
    minu aknal sa.

    Nagu tähekene
    puhtalt hinge maalt,
    kus ei ühtki soovi:
    puhta rahu raalt.

    Juhan Liiv

    Vasta
  • 7. ahaa  |  oktoober 21, 2007, 5:12 p.l.

    eile hommikul sadas meil ka esimest lund. vahepeal isegi natuke tuiskas. aga sadas nii vähe, et maapinnale lumekirmet ei tekkinudki.

    aga lume lõhna oli tunda juba mitu päeva tagasi, see on täiesti eriline tunne – tunda talve hakul enne lume sadamist lume lõhna… ja kevadel, kui veel lumi maas, ühel päeval järsku kevade hõngu… ja vahel sooja ilmaga enne vihmasadu vihma lõhna…võõi suve lõpus, kui on veel soe, tunned ühel hommikul järsku õhus sügise hingust…

    imeline

    Vasta
  • 8. Oudekki  |  oktoober 21, 2007, 7:11 p.l.

    Minule ka muumiraamat lapsena väga meeldis, just selle pärast, et elasin koos Muumitrolliga läbi seda külma ja pimeda mitteusaldamist. Mitte kartust, aga tunnet, et see ei ole mingi päris-elu ja seda hiilivat hirmu südames, et äkki päike ei tulegi tagasi.

    te pimeduse elukad,
    kes peidus kapi all
    te ära viinud päikese
    ja kõik on külm ja hall.

    Igal suvel ma usun, et see on nüüd igavene suvi ja talve ei tule enam iialgi, eriti kui ma väga kõvasti soovin. Libeerias ja Indoneesias tabasin end ikka ja jälle mõtetelt – huvitav, kuidas siin talvel, külma ja lumega…

    Ja kui on talv, siis isegi kui olen Aafrikas, Ekvatoriaal-Aasias või Lõuna-Euroopas ning paistab päike, ikka mul on tunne, et see on ime, mida tuleb tähistada ja päikesepaiste on piisavl, et tööpäev katkestada ja minna jalutama, sest kui on päike, peab olema väljas, sest see on ime ja kingitus.

    Jaapanlased teevad esimese lume puhul püha.

    Siin on ikka veel kuldsete lehtedega sinisetaeva-eredapäikese sügis.

    Vasta
  • 9. kaja  |  oktoober 21, 2007, 9:19 p.l.

    soomes on kogu aeg muumi tunne. ma alles nyyd saan aru, et miks muumid just siin loodi….siin ongi muumimaa, päriselt ka, mitte vaid ´turu kandis rahvalem löbustuseks tehtud…

    Vasta
  • 10. jospel  |  oktoober 22, 2007, 5:59 e.l.

    tahan ka lund… kunagi väitsin, et minul pole sünnipäeva teps mitte olnud, kui ma lund rookida ei saa (sünnipäev ju jaanuaris). nüüd vaatan, et selle arvestuse järgi olen ma oluliselt noorem kui pass näitab… aga lund tahan ikka…

    Vasta
  • 11. Kati  |  oktoober 22, 2007, 8:07 e.l.

    eh, lumi PEAB ikka olema hea ja ilus kui ta suudab nii palju häid-ilusaid arvamusi tekitada, nagu siin praegu. (:

    aitäh kõigile nii ilusasti kirjutamast, et tõsiselt liigutasite mind mu esmaspäevahommikus.

    aga muumid, muumid olid mu lapsepõlve lemmikud küll. mul väiksena oli vist üldse sageli muumitroll tunne.

    aga nüüd ma hästi ei julge neid värvilis muumimultikaid vaadata, et kunagist salapära tunnet ära ei rikuks.kusjuures, ma ei tea, kas mu sellisel hirmul on alust. ehk polegi.

    Vasta
  • 12. Mac  |  oktoober 22, 2007, 1:36 p.l.

    heh, kui olin oma lumeteemalise blogiposti lõpetanud nägin dashboardis teist lumist pealkirja 🙂 armas… lumefännid, ühinegem 😛

    Vasta
  • 13. Annemuri  |  detsember 29, 2010, 2:36 p.l.

    Kati, kas tõesti tuleb paljuski selles, mis on juba juhtunud, just parasjagu juhtub või edaspidi juhtuma saab, süüdistada Sind???

    Vasta
  • 14. nipi  |  detsember 31, 2010, 5:22 p.l.

    Võimsad palved…

    Vasta

Lisa kommentaar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


On hiljuti kirjutatud

Kalender

oktoober 2007
E T K N R L P
« sept.   nov. »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

