Soomlane – eestlase lemmikroog

september 9, 2008 at 5:33 p.l. 22 kommentaari

Eestlase lemmikroog öeldakse olevat teine eestlane. Tundub aga, et naaberrahvastegagi on vahel mõnus maiustada.

Ütlust “Loll kui lätlane,” oleme ju kõik kuulnud. Ja soomlane on ju ka kindlalt loll ja purjus põder. Seda viimast ja veel mõnd pattu inkrimineerib täna kõigile põhjanaabritele armuline Ninataga.

Vabandan, ma kohe ei saanud. See küsis natukene õiendamist. *

Esmalt ajaloolisest vaatepunktist.

Tsiteerigem:

Miks mul on olnud alati tunne, et Soomlased on venelastele ilma seebita pugejad? Vist on see mulje tekkinud soomepoiste ajast, kui selleks, et Soome riiki kaitsta oli vaja hulka eesti mehi….”

No teate, kogu lugupidamises soomepoiste vastu ei saa vist ikka öelda, et Soome kaitsmine Talvesõjas nüüd ükspäinis või peamiselt nende õlul oleks olnud. Pealegi, kui nüüd meie eneste sõditud sõdimisi meenutada, siis kas ei tulnud mitte Soomest meile Vabadussõtta appi nii kolme ja poolt tuhandet meest? Tulid, eksole. Järelikult saaks eelneva loogika põhjal öelda, et Eesti riigi kaitsmiseks oli vaja hulka soome mehi, ju siis on eestlased ka seebita pugejad või niisama üks vedelseep.

Muide, natukese kaugemal ajaloos tuhnides, võiks ju veel meenuda, et meie “Kalevipoja” esimene rahvaväljanne nimelt Soomes, täpsemalt Kuopios ilmus, et tsaaririigi tsensuurist leebemalt pääseda. Pealegi, kui ma õigesti mäletan, on kunagi üks Kuopio ajaleht koguni kinni pandud, sest  seal pidevalt mingit eestlaste tsaaririigivastalist kama avaldati.

Eee…ega see muidugi ei ole ju märkimisväärne abi ja toetus meile enesemääramispüüdlustes? Lõhnab ikka nagu venelastele pugemine?

Mis nüüd puutub tänasesse päeva, siis kõiki soomlasi Bäckmaniga ühe pulga peale seades, võiksime ju üksiti väita ka kõik eestlased olevat nagu Kalev Rebane või mõni muu eestlasest poliithull. Või ehk oleme me kõik hoopis nagu Viktor Kingissepp või Hjalmar Mäe?

Ja purjus põdrad? OK, on tüütud. Aga tahate ma räägin teile oma lapsepõlve Ainažist, kus suvitavate eestlaste hordid heitsid end läti sukkadele-sokkidele sõna otseses mõttes kõhuli peale, sealjuures kohalikke küünarnukkidega eemale lükates? Või räägin hoopis kuidas ma mullu suvel Helsingist koju tulles lihtsalt suud kinni hoidsin, sest sadamas lämisev, taaruv ja töötajaid terroriseeriv eesti jõmm võttis mult igasuguse himu emakeelt kõnelda.

Eks ole, me eestlased oleme ju kõik sellised?

Ega ikka ei ole küll. Rämpsul ei ole rahvust, ütlen ma. Jätkuvalt. Ja ükski rahvas ei ole ära teeninud, et teda sekka sattuva rämpsu eest tervikuna hukka mõistetaks.

Muidugi, me võime ju oma naabritest lollakaid stereotüüpe luua ja levitada, aga mis me siis sel juhul paremad oleme, kui need, kes meid ütleme fašistidena paista lasevad?

 

Kui soomlasi just peab sööma, siis tehkem seda vähemalt Iittala nõudest. (:

_____________

* Ärgu Ninataga nüüd palun isiklikult võtku. Õiendan ikka seisukoha mitte inimesega.  

Entry filed under: Uncategorized.

Nii lihtne ongi tänavale sattuda Minu niiiiiiiiii üksik süda (:

22 kommentaari Add your own

  • 1. Ray D. Noper  |  september 9, 2008, 6:25 p.l.

    No mida sa ootasid siis, tüüpiline lahmiv ja rämeüldistav ja targutav Nipitiri, ptüi, Ninataga ju. Asjad ongi ju nii, nagu need tema pealiskaudse pilgu sisse mahuvad, eksole. Soomlased on kõik lipitsevad ja joodikud, noored on kõik rumalad ja tema kritiseerijad on räuskajad. Võta nüüd kinni, kas ta mängib ise ühte stereotüüpi või ongi selle elav esindaja.

    Aga see on küll tõsi, et rahvarämpsul ei ole rahvust, tutvuste hulka kuulub nii üliviisakaid soomlasi, täiskarsklastest venelasi kui “maa soolast” eestlasi, kelle jaoks purjuvõtmine on kõrgkunst ja tänaval lällamine ja möödujatega tülinorimine on elu meelelahutus. On normaalseid, pragmaatiliselt suhtuvaid rahvuslasi, on räuskavaid ja absurdsusi pilduvaid kosmopoliite — ja vastupidi. Inimloomaaed on kirjumast kirjum. Selle pealt üldistusi teha… Ma ei tea, see vajab ilmselt osalist ajutegevuse seiskumist * ?
    ___________
    * Mis muidugi ei tähenda, et neid kõige kirjumaid esindajaid ja nende avaldusi iga kord 100% heaks kiitma peaks. Lihtsalt diskleimerina.

    Vasta
  • 2. Ray D. Noper  |  september 9, 2008, 6:26 p.l.

    Eh, alati unustan midagi ära, mis alguses mõttes oli…
    Nipitiri mainitud Soomepoistest – teab ta ikka, palju neist üldse rindele jõudis ? Väga väike osa… Soomlasi, kes Vabadussõja ajal appi tulid, oli mõnevõrra rohkem…

    Vasta
  • 3. Gallacher  |  september 9, 2008, 11:31 p.l.

    Ka mina kuulun sinna seltskonda, kes soomlaste joomariteks ja räuskajateks nimetamist ei poolda. Suhtun soomlastesse pigem sümpaatiaga, seda juba ajaloolistel põhjustel, samuti pole sommid minu arust nii “eurostunud” kui näiteks rootslased. Mulle näiteks sümpatiseerib asjaolu, et sommid panevad lastele endiselt pea sajaprotsendiliselt ehtsaid soome nimesid, erinevatelt eestlastest, norralastest või ka näiteks sakslastest.
    Samas on naabritevaheline kerge jagelemine ja vägikaikavedu paratamatu ja Eesti pole siin mingi erand.Nii on kõikide naabrimeeste vahel, olgu tegu inglaste-prantslaste või hiidlaste-saarlastega. Eestlaste jaoks oleks meie võit Soome või Läi jalgpallikoondise üle loomulikult olulisem kui Albaania üle, sama ka vastupidi.Tähtis vaid, et liiale ei mindaks; ka selle soome kommari möla asjus. Ja õnneks polegi mnu arvates mindud, iga terve mõistusega kodanik saab aru, et Hietamäki või Bäkmani arvamused võrduvad, sõltuvalt vaadetest, Kalev Rebase või ütleme, Arnold Meri omadega.

    Vasta
  • 4. ninataga  |  september 10, 2008, 3:30 e.l.

    Nõiake, esiteks ma ei võta kunagi midagi isklikult.
    Teiseks – kindlasti on olemas just sinu vaatepunkt ja see soomlaste mõistmise koht. Mina pole reaalses elus ( netis olen kohanud ja seegi on rohkem rootsi verd) veel kohanud ühtegi normaalset soomlast. Kõik need haritud ja koolitatud soomalsed, kellega on mul samuti tulnud elu jooksul kohtuda on lõpuks muutunud lällavaks ja purjus massiks. Ehk seepärast, et mina ei joo, tundub see alkoholi tarbimine eriti võigas ja vastuvõetamatu – suur kontrast minu jaoks..

    Lihtsalt ma ei ole oma elus kohanud ühtegi normaalset soomlast.

    Vasta
  • 5. kaamos  |  september 10, 2008, 5:26 e.l.

    Oma senises teadlikus elus olen ma kokku puutunud ainult ülivastikute ja ülbete napi hariduse ja olematute lauakommetega tadzikkidega. Tegelikult olen ma oma teadlikus elus kohanud aainult kahte tadzikki – aga sellest piisab KOGU rahvuse taseme määramiseks…?
    Niisiis – normaalseid tadzikke pole olemas.

    Issanda loomaaed on ikka kirju, peab ütlema.

    Vasta
  • 6. kaamos  |  september 10, 2008, 5:46 e.l.

    Vabandust, mu eelmine kommentaar muutus natuke ebaviisakaks, aga mulle ei mahu pähe, kuidas saab kord väita, et iga inimest tuleb eraldi vaadata ja siis prauhti määrida kohatud inimeste halvad iseloomuomadused tervele rahvale kaela.
    Mul tegelikult pisike pea ka…

    Vasta
  • 7. poolhäälne  |  september 10, 2008, 6:13 e.l.

    Mida suurem üldistustase, seda suurem lahmimine. Isik ja etnos on kaks ise nähtust ja stereotüübid… noh, need on, ütleme, üldse ühed seesugused asjad, mille kasutamine on iseloomulik piiratud maailmavaatele ja rigiiidsele mõtlemisele, emotsionaalse intelligentsuse olematust korvavad abivahendid.

    Vasta
  • 8. Larko  |  september 10, 2008, 6:34 e.l.

    No ma pean üles tunnistama, et täna olen nii purjus kui ka soomlane. Purjus olla on uhke ja hää, soomlane aga niivõrd mitte. Aga sinivalget hoian tänagi üleval. Musta paneks juurde ka, kui mul sinimustvalge käepärast oleks.

    Vasta
  • 9. Larko  |  september 10, 2008, 6:39 e.l.

    Muideks, täna olen täitsa sinises värvis. Musta ja valget ei leidnud.

    Vasta
  • 10. hundi ulg  |  september 10, 2008, 6:51 e.l.

    Luba, Ninataga, teha filmisoovitusi. Need filmid on teinud lällav ja purjus soomlane Aki Kaurismäki (vähemalt oli ta seda siis, kui temaga kokku puutusin). Tema filmide vaatamisega peaksid jõudma

    a) oma arvamuse kinnituseni, et normaalseid soomlasi pole olemas

    b) oma eksiarvamuse kinnituseni, et normaalseid soomlasi pole olemas

    Vasta
  • 11. Poro  |  september 10, 2008, 7:00 e.l.

    Tõsi – normaalset soomlast pole olemas. On normaalne saamlane, laplane jne. Normaalset soomlast pole. Kõik on totakad.

    Vasta
  • 12. Ray D. Noper  |  september 10, 2008, 7:10 e.l.

    Mul tekkis just huvitav küsimus (mind huvitab, noh): mida arvataks eestlaste kohta, kui ainuke eestlane, kes valimisse on sattunud, on Ninataga ? Et eestlased on rämedad üldistajad ja valimatud lahmijad ?

    Vasta
  • 13. sofie  |  september 10, 2008, 7:32 e.l.

    … ja kirjaoskamatud – ei oska nad ei suure ja väikese algustähe kasutamist ega kokku- lahkukirjutamist!

    Vasta
  • 14. Kati  |  september 10, 2008, 9:34 e.l.

    Ray,
    esimese kommi tesiele lõigule kirjutan kohe nelja jalaga alla.

    Gallacher,
    mõningane nagistamine on jah loomulik. ainult mõnikord läheb päris ebaõiglaselt üle piiri. olen, muide näinud, kuidas asi prantslaste ja inglaste vahel üsna inetuks läheb. noh, seekord läks kuidagi jälle soomlaste suhtes päris ülekohtuseks.

    Ninataga,
    minu isiklik kogemus on jällegi ristivastupidine. kõik soomlased, kellega olen lähemalt kokku puutunud, on olnud igati kenad inimesed ja enamik ka mitte eriti viinalembesed.

    see muidugi on tõsi, et isiklik kogemus suhtumist määrab, aga teinekord võivad sedasi tekkida hoiakud, mis on tegelikult ebaadekvaatsed. mulle tundub, et sul soomlastega on kahjuks nii läinudki.

    Larko,
    sina jood, kui sa juba jood, ennast ju õkvast savolaseks. mida purjusemaks sa jääd, seda hullemini ümber nurga sinu jutt käima hakkab. kutsu või tõlk, et arusaamise eest vastutada võiks. 🙂

    Vasta
  • 15. Herezia  |  september 10, 2008, 9:40 e.l.

    Naabrivaen on vist igale rahvale omane. Ei armasta meid ei lätlased, soomlased ega venelased. Ja rootslased ei armasta soomlasi ja taanlased rootslasi jne. Aga mingeid labaseid üldistusi tüüpi “kõik on lollid” ei peaks üks arukas inimene muidugi tegema. Ma arvan, et kui ma ainult neid pahasid soomlasi olekisn kohanud, siis ma küsiksin endalt murelikult, et miks ometi ma ainult sita sisse astun – ehk käin valel teel?
    Samas jah, sellistele avaldustele, nagu seda on Ninataga kõnealune postitus, peaks vist arvamusi juurde kirjutama küll, muidu mõni arvab veel, et kõik eestlased arvavadki soomlastest sedaviisi. Teisalt jälle, eks seda arvavad ka vast ainult hämmastava üldistusvõimega inimesed.

    Vasta
  • 16. Kati  |  september 10, 2008, 10:34 e.l.

    eh, ilmsesti põrkasidki siin nüüd kaks väga erinevat hoiakut. Ninataga ei salli soomlasi, mina jälle suhtun neisse pigemini soojalt. noh ja kuidas ma võisin siis vaiki olla, kui nad otse tappa said. (:

    ma muidugi olen ka täitsa jubedaid soomlasi näinud, aga õnneks suht eemalt ja mul on seetõttu üsna lihtne mõista, et need on lihtsalt saast, mis igal pool vahel pinnale ujub.

    Vasta
  • 17. ninataga  |  september 10, 2008, 12:58 p.l.

    Kati, siis on ehk sul vedanud, sa pole elanud kuskil tallinna kesklinnas, kus isegi kolmandal korrusel on kuuldas kuidas all tänaval käib öö läbi purjus soomlaste läälamine ja tihti ka kaklus. Ainus põhjus, miks politsei kohale tuleb on see, et mingi purjus soomlane kakles teise niisama purjus soomlasega. Nüüd vaiksel ajastul, kus ma kuulen ka omaenese mõtteid – ei ole mul enam soome keele “allergiat” kallal, sest kunagi oli mul teadmine, et peale kahte normaalset lauset tuleb kolmas, mis on täis roppusi ja rõvedust.
    Ma ei kahtle, et sinul on olemas teistsugune kogemusja usu, mul on sinu üle hea meel 🙂 – usu minul on kah muu kogemus, kuid sellest ma siin pajatama ei hakka ja ligi pääasevad need kes uksele koputavad 🙂

    Vasta
  • 18. ninataga  |  september 10, 2008, 12:59 p.l.

    Aga Larkole – musta saab siis, kui enam jalg ei kanna 😛

    Vasta
  • 19. 'ganna  |  september 10, 2008, 2:20 p.l.

    Elan Tallinna kesklinnas, mu akna all karjutaxe neljas keeles suht’ võrdse eduga (viiendax keelex kvalifitseerub võibla see teatavas joobestaadiumis saabuv artikulatsioon, kus ‘mörr’ & ‘oooaaaahhh’ vahelduvad vile, kriiskamise või möirgega — igatahes tunduvad nad omavahel ysna tulemuslikult suhtlevat). Minu aknast vaadates-kuulates võix pigem järeldada, et kogu maailm joob nigu mutiauk & kõik eestlased on roolijoodikud;)

    Vasta
  • 20. katu  |  september 10, 2008, 8:30 p.l.

    tere. ma olen ka aru saanud ,et talvesõtta pääses väga vähe ehk ainult paar-kolm eestlast.

    http://kummelitee.wordpress.com/

    Vasta
  • 21. lishu  |  september 11, 2008, 7:45 e.l.

    Kõik on juba kenasti öeldud, lisaks siia juurde teada tõsiasja, et kõik algab mõtlemisest või sinu sisemus peegeldub sind ümbritsevas keskkonnas.

    Vasta
  • 22. ahaa  |  september 11, 2008, 2:30 p.l.

    huvitav, need soomlased, keda mina tunnen, on kõik normaalsed. kaugemalt olen siuksi lällavaid tüüpe ka näinud, aga need, kellega lähemalt suhtlen (ja töö pärast pean seda suht palju tegema) on küll kõik normaalsed inimesed. mõni isegi suisa ülimalt tore, intelligentne ja laia silmaringiga mittelällaja.

    aga noh.. oleneb muidugi, millise ringkonnaga suhelda. ma olen kuulnud, et ka eestis olla suur alkoholiprobleem ja rullnokad ja…

    aga öelda tahtsin ma tegelt seda, et mulle üks lääne-euroopa suht haritud inimene, kes muuhulgas venemaal ka äri ajab (mitte “ärikate” tasemel), ütles, et eestlastel tasuks oma vene-poliitikas võtta eeskuju soomlastest. et hoiab ehk gruusia sündmused ära. ja seda soovitust pean mina vägagi mõistlikuks. ei ole ikka mõtet minna karu nõelaga perse torkima.. tasuks ehk pigem mõistust kasutada ja paramatatu naabrii kõrval rahulikult eksisteerida.

    Vasta

Lisa kommentaar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


On hiljuti kirjutatud

Kalender

september 2008
E T K N R L P
« aug.   okt. »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

